Wiertnica samochodowa Wirth-B1a umożliwia wykonywanie odwiertów do głębokości ok. 150 m różnymi metodami:
- wiercenie świdrem ślimakowym na sucho z jednoczesnym wciskaniem rur okładzinowych,
- z użyciem świdra rurowego,
- pogłębianie i oczyszczanie otworów za pomocą szlamówki z jednoczesnym wciskaniem rur okładzinowych,
- wiercenie rdzeniowe z użyciem płuczki (prawy obieg),
- wiercenie z użyciem gryzera,
- wiercenie otworów z użyciem młotka pneumatycznego.
Wiertnica została wyprodukowana i zainstalowana na terenowym samochodzie ciężarowym Daimler-Benz 1622AK36 przez firmę Wirth (Niemcy). Jednostka ta posiadając wysoki prześwit, napęd 4×4, blokady mostów oraz reduktor sprawdza się w trudnych warunkach terenowych.
Urządzenie wiertnicze wyposażone jest w:
- przesuwną głowicę – wielobiegową o dużym momencie obrotowym którą w zależności od potrzeby można przełączyć na wersję szybkoobrotową (odpowiednią do wiercenia z użyciem płuczki w twardych gruntach i skałach),
- stół wiertniczy obrotowy – do montowania rur osłonowych,
- szarpak – do szlamowania,
- wciągarkę bębnową,
- głowicę płuczkową – do rdzeniowania.
Wyżej wymienione wyposażenie wraz z szeroką gamą osprzętu do rdzeniowania (rur osłonowych, rdzeniówek i koronek) czyni z wiertnicy urządzenie wielofunkcyjne i niezastąpione w różnego rodzaju pracach terenowych tj.:
- badania geotechniczne – odwierty ślimakowe, ślimakowe rurowane oraz rdzeniowane sprawdzające warunki gruntowo-wodne, z możliwością wyczyszczenia otworu rurowanego szlamówką i rozpoczęcia poboru prób NNS i sondowania (SPT, DPH),
- badania hydrogeologiczne – instalacja piezometrów,
- badania poszukiwawcze – złóż kopalin,
- odwierty badawczo – naukowe,
- odwodnienia wykopów – wiercenie studni odwadniających oraz chłonnych.
- odwierty specjalistyczne – wykonywanie otworów:
- pod zabudowę inklinometrów,
- do badań geofizycznych, np. sejsmicznych (crosshole, downhole),
- do wypełnienia pustek poeksploatacyjnych,
- technologicznych kopalnianych.